Démodé
‘A perfect present’, theaterplein, Antwerpen.
Een interview met Jan Dries over ‘Het zelf zijn’ en de artistieke context van zijn werk.
Met de heraanleg van het theaterplein en de verwijdering van het kunstwerk / openbare ruimte ‘Het zelf zijn’ van Jan Dries, prospecteert Hans Wuyts, een overgang van een einde naar een nieuw begin.
In 2006 formuleerde Wuyts een sculptuurvoorstel voor de expositie
‘A Perfect present’ georganiseerd in dialoog met Jan Dries over de sculptuur en de verdwijning daarvan.
De sculptuur ‘Mediatieve ruimte – Het zelf zijn’ vormt een met traptreden afgeboord speelvlak dat tegelijkertijd geometrische sculptuur en publieke ruimte is,
en associaties oproept met antieke theaters. Het interactieve, site-specifieke werk ademt in alle opzichten de utopische en spirituele geest uit, eigen aan een aantal kunstenaars en ontwerpers tijdens de laatmodernistische jaren zeventig.
Dans voorstelling op de sculptuur van Jan Dries. 1985
De trapsculptuur op het theaterplein neemt een centrale plaats in bij het sculptuurvoorstel van Wuyts. Hij integreert andere kunstwerken geviseerd en zonder bestemming op de sculptuur van Jan Dries. Het betreft verschillende antieke bronzen sculpturen die in de loop der tijden verschillende keren verplaatst zijn geweest om ruimtelijke of om politieke redenen.
De bronzen worden omgeven door skaterampen. Er zijn op verschillende plaatsen stukken gezaagd uit de houten skateramp om deze te laten passen rond de bronzen sculpturen. Andere sculpturen liggen horizontaal gestapeld op de skateramp en maken het bijna onmogelijk om ze te gebruiken.
Tekst: Ulrike Lindmayer
Voorstel om de sculptuur ‘Meditatieve ruimte’ te bezetten met sculpturen uit de opslagruimte van het Middelheim en omgeven door een skate infrastructuur. 2006
Fotocollage van de plaatsing en de opening van de sculptuur 'meditatieve ruimte' - interview met Jan Dries